ارسـال رایـگان خرید بالای 600 هزار‌تومان

code

ارسـال رایـگان خرید بالای 800 هزارتومان

تشخیص پوست چرب و مراقبت صحیح از آن

درست مانند منحصر به فرد بودن هر چیزی در مورد شما، نوع پوست­تان نیز متفاوت با دیگران خواهد بود. برخی دارای پوست خشک، برخی چرب و برخی ترکیبی از هر دو یا ترکیبی کمی چرب‌تر یا کمی خشک‌تر دارند. طیف بسیار خشک تا خیلی چرب بسیار زیاد است و به رفتار پوست شما و آرایش ظریف سلول­ها و غدد آن بستگی دارد. اگر پوست شما ماده مومی و روغنی تولید می­کند، شما یک پوست چرب دارید. چربی برای حفظ سلامت پوست و آبرسانی حیاتی است. با این حال، چربی بیش از حد می­تواند منجر به پوست چرب، مسدود شدن منافذ و آکنه شود. مدیریت پوست چرب اغلب به فردی نیاز دارد که مراقبت منظم از پوست را به یک عادت تبدیل کند. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا برای پاسخ به این سؤال استفاده کنید، “راه تشخیص پوست چرب از خشک چیست و من کدام یک را دارم؟”

علائم پوست چرب چیست؟

ابتدا، قبل از پرداختن به بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست، درک اینکه با چه چیزی سر و کار دارید و اطمینان حاصل کنید که از نوع پوست مناسب مراقبت می­کنید، بسیار مهم است. در قدم اول تشخیص پوست چرب و خشک یا انواع دیگر پوست بسیار حائز اهمیت است. علائم پوست چرب این بوده که مقدار زیادی چربی تولید می­کند که باعث شده تا سطح پوست براق به نظر برسد و احساس چربی داشته باشد. این چربی به خصوص در سراسر ناحیه شامل  Tپیشانی، بینی و چانه بیشتر است. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) افرادی که پوست چرب دارند ممکن است چین و چروک کمتری داشته باشند، اما بیشتر مستعد بزرگ شدن منافذ، لک های آکنه، جوش های سرسیاه و سرسفید باشند. پوست چرب می­تواند ناشی از تغییرات هورمونی، لوازم آرایشی، ژنتیک، رژیم غذایی یا برخی داروها باشد.

راه­های تشخیص پوست چرب

شاید سوال شما هم باشد که چگونه نوع پوست خود را در خانه تشخیص دهید. اگر توصیف ویژگی­های پوست چرب به شما کمک نکرد تا به نتیجه برسید، راه­های تشخیص پوست چرب و خشک وجود دارد که می­توانید انجام دهید تا به شما کمک کند. در اینجا دو روش معرفی کرده ایم که می­توانید از آن ها استفاده کنید:

روش تماشا و صبر

این روش به شما این امکان را می­دهد که با مشاهده رفتار پوست خود پس از پاکسازی، نوع پوست خود را شناسایی کنید.

  • برای شروع، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید، سپس به آرامی آن را خشک کنید.
  • 30 دقیقه صبر کنید.
  • اگر پوست شما براق به نظر می رسد، احتمالاً پوست چرب دارید.
  • اگر درخشش فقط در ناحیه T شما باشد، احتمالاً پوست مختلط دارید.

روش ورق بلاتینگ

هنگامی که ورق بلاتینگ و یا همان پد کنترل چربی بر روی پوست فشار داده می­شوند، روغن را جذب می­کنند. در نتیجه می­توانید از آن­ها برای کمک به درک نوع پوست خود استفاده کنید.

  • پس از شستن صورت خود با یک پاک کننده ملایم، آن را خشک کنید و 30 دقیقه صبر کنید.
  • ورق بلاتینگ را به نواحی مختلف صورت خود فشار دهید، سپس ورق­ها را مقابل نور نگه دارید تا علائم روغن را ببینید.
  • اگر فقط حداقل چربی را از هر ناحیه از صورت خود می بینید، به احتمال زیاد پوست طبیعی دارید.
  • اگر ورقه‌ها فقط مقدار کمی روغن از ناحیه T شما نشان می‌دهند، پوست مختلط دارید.

روش مشاهده ملحفه و روبالشی

اگر ملحفه و روبالشی­ها را مقدار زیادی روغن از تمام نواحی صورت شما خیس می‌کنند، شما پوست چرب دارید.    در حالتی که آن­ها چربی را جذب نمی کنند، احتمالاً پوست خشکی دارید.

تشخیص پوست چرب و مختلط

آیا پوست شما در برخی نواحی خشک و در نواحی دیگر چرب است؟ اگر چنین است، شما پوست مختلط دارید. پوست مختلط یعنی در برخی از نواحی صورت شما دارای پوست چرب و در نواحی دیگر پوست خشک است. علائم پوست چرب و مختلط این­گونه بوده که به طور معمول، ناحیهt  بیشتر در معرض چربی هستند و مناطق خشک معمولاً در اطراف گونه­ها، ناحیه فک و در امتداد خط مو باقی می­مانند. فهمیدن اینکه چگونه می توان این دو نوع پوست متضاد را متعادل کرد، در ابتدا می­تواند کمی مشکل به نظر برسد، اما وقتی با اطلاعات و محصولات مناسب مسلح شوید، متعادل کردن پوست مختلط در واقع بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می­کنید.

تشخیص پوست چرب از خشک

نحوه تشخیص پوست چرب از خشک با ویژگی‌های مشخصی که دارد چندان دشوار نیست. بیایید روش­های تشخیص پوست چرب و خشک را بررسی کنیم. چگونگی تشخیص پوست چربی و خشک به عوامل زیر بستگی دارد:

احساس پوست

پوست خشک: احساس سفت بودن، و ترک یا پوسته پوسته شدن در هنگام کمبود رطوبت خصوصاً در زمستان.

پوست چرب: به دنبال ظاهری چرب یا براق باشید، این نشانه بزرگی از پوست چرب است.

منافذ پوست

اگر پوست خشکی دارید، ممکن است منافذ شما کوچک و سفت به نظر برسند. اگر پوست چرب دارید، منافذ پوست ممکن است به راحتی قابل مشاهده باشند و اغلب توسط چربی و عرقی که از بدن ترشح می­شود مسدود می­شوند.

بعد از حمام

پس از پاکسازی، پوست خشک ممکن است حتی سفت تر و کم آب شود. در حالی که پوست چرب پس از پاکسازی، احساس طراوت و تمیزی می­کند، زیرا ترشحات سطحی آن از بین رفته است. اگرچه ظاهر چرب و درخشش دوباره ظاهر خواهد شد.

چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم

به دلیل ویژگی­های پوست چرب برای داشتن بهترین ظاهر به ترکیبی از پاکسازی، آبرسانی و لایه­ برداری نیاز دارند. پوست هر کس کمی متفاوت است، بنابراین مهم است که به احساس پوست خود توجه کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مفید است. اما نکات زیر می تواند به شما در راه شفاف نگه داشتن پوست و کنترل چربی کمک کند.

حداقل دو بار در روز صورت خود را بشویید

پاکسازی برای پوست های چرب کلیدی است که چربی را از منافذ دور نگه می­دارد و از ایجاد جوش و دانه ­های سرسیاه جلوگیری می­کند. بسته به میزان چربی پوستتان در آن روز، صورت خود را دو تا سه بار در طول روز بشویید، به خصوص صبح و قبل از خواب. اگر نمی­توانید صورت خود را بشویید، ملحفه­ ها را نزدیک صورت خود نگه دارید تا چربی اضافی پوست پاک شود.

پوست خود را همیشه مرطوب کنید

اگر پوست چرب دارید، در حالی که اولین غریزه ممکن است فرار از مرطوب کننده باشد، در واقع هنوز یک مرحله بسیار ضروری است. حتی اگر پوست چرب مقدار زیادی مرطوب کننده طبیعی خود را ایجاد می­کند، باز هم می­تواند خشک شود و روغن مانند مرطوب کننده نیست. هنگامی که پوست چرب خشک است، می­تواند تولید چربی بیشتری را در پوست تحریک کند و در نتیجه مشکل را بدتر کند. نکته کلیدی این است که به دنبال مرطوب کننده­ های سبک وزن و مبتنی بر آب باشید که فاقد چربی بوده و منافذ را مسدود نمی کنند.

همیشه ضدآفتاب بزنید

محافظت انواع پوست در برابر آفتاب بسیار حیاتی است. برای افرادی که پوست چرب دارند، اثرات خشک کردن نور خورشید ممکن است در ابتدا خوب به نظر برسد، زیرا می تواند به خشک شدن درخشش کمک کند، اما این تنها منجر به تولید چربی بیشتر در دراز مدت می­شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می­دهد. با استفاده از کرم ضدآفتاب سبک و بدون چربی، پوست خود را محافظت کرده و بدون جوش نگه دارید.

جمع بندی

به خاطر داشته باشید که هر نوع پوستی نیز می­تواند حساس یا مستعد جوش­های آکنه باشد، اگرچه افرادی که پوست معمولی دارند ممکن است کمتر این مورد را تجربه کنند. با این حال، با شناخت و تشخیص پوست چرب یا خشک و استفاده از محصولات مناسب، می­توانید از پوست خود مراقبت کنید و در عین حال نگرانی­هایی مانند حساسیت و لک­های آکنه را برطرف کنید. در صورت نیاز برای ارزیابی شخصی پوست و راهنمایی در مورد بهترین روال مراقبت از پوست خود، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

پست قبلی

10 مورد از بهترین آبرسان‌های ایرانی

پست بعدی

بهترین ضد آفتاب پوست خشک

دیدگاهتان را بنویسید

نماد ها